Jiří Káňa: MČR HA – na scéně opět nerovné podmínky
Proto je zde pár řádků k zamyšlení po závodech. Zdravím opět všechny příznivce historiků, jak diváckou veřejnost, tak především ty, kteří se stali součástí letošního závodu v Klatovech ve svých závodních historických vozech.
Začalo to vlastně na přejímkách, kdy po nás dodatečně pořadatel chtěl dalších 1000 Kč s tím, že zapomněl na nějaké navýšení pojištění, nebo tak něco. Velmi nezvyklé řešení. Takové jsem za dobu téměř 20 let nezažil. Dobře, řekl jsem si. Alespoň bude na pěkné pohárky pro vítěze. Říkám záměrně, abych to na konci článku dal do kontextu. Závodění stojí takové peníze, že těch 1000 Kč nemá žádný vliv na cokoli.
A jsme u těch stále se opakujících problémů. Již před 2 lety jsem zde psal o těch nerovných podmínkách. (viz můj dopis na konci). Tento problém se týká následujících věcí. Závodníci, kteří se přihlásili do mistrovství Evropy, jedou vždy zcela první. Vždy před polem historiků MČR. Kdo jede mistrovství Evropy má tedy jistá privilegia spočívající v tom, že může téměř po každé rychlostní zkoušce mít servis od svých mechaniků s možností výměny pneumatik, tak, jako za starých časů. To však není umožněno jezdcům startujícím v našem národním MĆR HA. Ti můžou pneumatiky měnit pouze v servisním zázemí v Janovicích. Tento zásadní problém nikdo nechce řešit.
Takže třeba Vojta Štajf, nebo Standa Budil a jiní, si mohli přezouvat po každé RZ pneumatiky, podle aktuální situace. A nyní pointa. Tito lidé byli přihlášeni do obou šampionátů. Takže pobírali výhody z mistrovství Evropy a bodovali i v domácím mistráku historiků. Přičemž jezdci domácího mistráku nemohli měnit pneumatiky jinde, než v servisním zázemí v Janovicích. Takže buď všem stejné podmínky, nebo by si měl každý vybrat jen jeden šampionát, který pojede a kde bude bodovat. Nebo existuje nejlepší varianta, povolit zcela stejná pravidla pro oba šampionáty. To se mi zdá férové řešení. Ale jak jsem zmínil, vedení rally Vltava o tom už pár let ví, a stejně nic neudělalo. Zrovna letos, kdy byly velmi náročné podmínky a počasí si s námi zahrávalo, by to celé dávalo smysl. (Vlastně .., ředitel závodu pan Valenta možnost výměny pneumatik povolil, ale až na upozornění jezdců a po zasedání sportovních komisařů. A toto povolení přišlo 1 hodinu před startem do první rychlostní zkoušky.)
A jsme u konce soutěže. Trochu trpké zklamání na startovní, resp. cílové rampě, nejenom kvůli tragickým událostem. Tímto vyjadřuji upřímnou soustrast pozůstalým.
Představte si, jak si pořadatel váží lidí, kteří jim přinesli nemálo peněz, dokonce i při přejímce jim dají navíc 1000 Kč, než bylo stanoveno. Takže za druhé a třetí místo v absolutním pořadí Mistrovství České republiky historických aut NEDOSTANETE ani pohár. Dostanete pohárek jen za umístění ve třídě a v kategorii. Ano, ten pohárek, který stojí při koupi tak 200 až 300 korun, který si dáte na poličku, ano , ten pohárek který má pro Vás cenu úspěchu, boje, potu, nasazení. Nemluvě o tom, že by se nechala spočítat třeba cena, na kterou vás takové závody vyšly. Pohárek, na který se podívá Vaše rodina třeba za 10 let, a budou mít stále před očima, jak tam v té zimě s Vámi trávili čas. Těch důvodů pro takový pohár v absolutním pořadí je opravdu dost.
Je to strašně smutné, zarážející, urážející a určitě i nedůstojné. Pánové, kteří pořádají takhle tradiční soutěž, by se měli nad takovým jednáním trochu zamyslet. Nechci zde rozebírat dalších pár věcí ohledně zázemí v servisu, který byl vzhledem k naplnění téměř 180 závodními auty k prasknutí, pro historické auta (většinou velmi drahá auta z mistrovství Evropy) zcela nevhodná nezpevněná trať RZ plná děr (začátek Keplů, kde mimo jiné Honza Kopecký poškodil tlumič na svém tréninkovém autě). Chápu, že za počasí pořadatel nemůže, ale když mi RZ startuje v nadmořské výšce 1000 m nad mořem, a celá republika několik dnů dopředu ví, že bude nad 600 m sněžit, tak mi přijde ta reakce pořadatele na situaci poněkud mdlá. Ale bohužel, věcnou kritiku nechce nikdo slyšet.
Já jezdím pro radost, celé si to platím sám, nikdo mi na nic nepřispívá, takže zvážím další důvody přijet příští rok opět do Klatov. Možná se to podepíše i na účasti zahraničních posádek, což se uvidí za rok. Nemluví ze mě zášť nebo tak něco, jen říkám na rovinu věci, které je potřeba řešit. V České republice je dost jiných podniků, kde to dělají absolutně. Tímto zdravím pana Štípka, kterého si moc vážím.
Chápu, že pořádat takovou soutěž je velmi náročné. Spousta věcí však díky dlouhodobým zkušenostem fungovala. Bohužel s těmi ,,malými´´ vadami na kráse. Třeba se něco v budoucnu zlepší, a já změním názor. Tak tedy, všem přeji hodně zdaru a štěstí.
Jirka Káňa
Na závěr přidávám reakce Martina Kučery a Vojty Štajfa po závodech v Klatovech v roce 2022, a původní dopis panu Nejdlovi z téhož roku.
Zdravím všechny, V minulém roce se tento problém řešil a padlo rozhodnutí, že vzdálený servis bude umožněn na základě rozhodnutí pořadatele. Problém je v tom, že byla vyjmuta možnost výměny pneu. Také bylo přislíbeno setkání jezdců HA před začátkem sezóny, na kterém by se vše doladilo. Evidentně není vůle, chuť a čas. Díky tomu dochází k takovým naprosto zbytečným debatám. Je potřeba aby tuhle práci dělal někdo, kdo ji chce dělat a bude k tomu tak přistupovat. Jinak se budeme motat stále v kruhu a nic se nevyřeší.
Martin Kučera
Zdravím všechny, Když jsem se ptal Jirky Nejdla před startem Rally Vltava po telefonu, tak mi řekl, že jsou pravidla stejná v EHRC i v MČR. Právě proto jsem to dále neřešil. Pro mě není bodování v MČR prioritou, a pokud jsou rozdílná pravidla pro vzdálený servis ohledně pneu, tak dávám přednost EHRC. Ale určitě bych nerad, kdyby někde figurovalo, že jsem byl z MČR vyloučen pro porušení pravidel.
Takže jsem pro, aby se pravidla do dalších podniků ohledně možné výměny pneu ve vzdáleném servisu sjednotila, resp. bylo umožněno i v MČR pneu měnit. S argumenty Jirky se ztotožňuji, podle mě nedává smysl povolit vzdálený servis s nemožností výměny pneu. Děkuji,
Vojtěch Štajf
Komu: Mgr. Nejdl, ředitel Rallye Vltava
S ohledem na problémy při Rally Vltava historiků, která se uskutečnila v minulém týdnu, Vám chci sdělit informace, které jsou pro rovné podmínky a bezpečnost posádek při rally historických aut velmi závažné.
Již v minulém roce, tedy při Rally Vltava 2021 nastal problém, o kterém jste byl jezdci informován. Bohužel nikdo z vedení komise historických vozidel nezareagoval a letos se tento problém opět zopakoval.
Tento problém se jmenuje: nerovné podmínky.
Ač je většina z jezdců historiků kamarády, jde tady o princip. Jedná se tedy o to, že startující jezdci v evropském šampionátu mají jiné podmínky pro servis než mají jezdci, startující v našem českém mistráku. Vzdálený servis jsme sice mohli dělat, ale v případě změny počasí jsme nemohli měnit pneumatiky, jak to bylo umožněno jezdcům evropského šampionátu. To je a bylo velmi zásadní.
Na Šumavě, kde byla v sobotu průtrž deště, je to velký problém. Stále mluvíte o bezpečnosti všeho druhu, ale tohle je na vysokém stupínku důležitosti a vypadá to, že s tím nechcete nic udělat. Většina z nás má krásná, vzácná a drahá závodní auta, na které se velmi složitě shání závodní komponenty. Nikdo z nás nechce poškodit takto vzácné auto. Ale zároveň musí jet na mokru s pneumatikami slick, na kterých jsem jel ještě před 30 minutami na suchém asfaltu. Nemožné, nebo přinejmenším velmi nebezpečné. Jako příklad uvedu Míru Janotu, nebo Vojtu Štajfa. Není to nic osobního, neboť se s oběma znám dobře a nemáme mezi sebou žádný problém. Oba byli přihlášeni jak do českého mistráku, tak do evropského. Ale není přeci možné, aby si oni mohli přezout na mokré pneumatiky ve flexi servisu a následně bodovat jak v evropském šampionátu, tak i v českém mistrovství, kde jezdci zde startující přezout nemohou.
To jsou ty nerovné podmínky.. Takže buď mohou přezouvat všichni historici, nebo nikdo. Nebo ten ,kdo pojede Mistrovství Evropy, nemůže pak bodovat v českém mistrovství. Navrhuji řešení naprosto jednoduché, tedy v případě Rally Vltava mohou přezouvat všichni startující historici bez ohledu na šampionát, tedy stejné podmínky pro český šampionát, jako pro evropský. Žádné složité vymýšlení, stačí jedna jediná věta ve Zvláštních ustanoveních. Již minulý rok se to mělo řešilo, ale tak nějak buď úmyslně, nebo neúmyslně se na to bohužel‘‘ zapomnělo‘‘.
Žádám tedy pro příští ročníky o napravení situace, aby toto již nenastalo. Všichni si naše závodní auta platíme sami, nikdo nám na to nepřispěje. Dostupnost dílů je někdy skoro nulová a ceny některých komponentů jsou vysoké. A protože se nejedná o zanedbatelné částky, chceme jezdit bezpečně jak jen to jde, aby nedošlo k poškození vozu, často likvidačnímu. A určitě se nedá jet bezpečně na rychlostní zkoušce na suchém slicku, kde převládá voda a bahno.
Já sám jsem z tohoto důvodu odstoupil z dobře rozjetého závodu po RZ Keply z druhého místa, protože riziko havárie bylo v průtrži mračen velmi vysoké.
S pozdravem, Jiří Káňa
Jsem hloupá holka, nemám k dispozici ZU Vltavy 2024 ani regule pro národní historiky 2024 ...může mi tedy někdo znalý a fundovaný objasnit, co je...a jak je v řádech definována " vzdálená servisní zóna" ? Jestli je tedy (jak píše Jirka Káňa) servis možný kdekoliv mimo RZ, nebo kde vlastně? Anebo je tato zóna pouze jedna mimo hlavní servis? Díky.