5. 5. 2024 11:29 − 4166× − 2

Léčba Netflixem

WRC promotér řeší sledovanost svého šampionátu a inspiruje se u konkurenčních motoristických disciplín.

Za pomyslný vrchol motorsportu je dlouhá léta považována Formule 1, kterou po celém světě sleduje zdaleka nejvíce televizních diváků. Řeč těchto čísel je dost jednoznačná a podle některých analýz převyšuje sledovanost mistrovství světa rally více než osmkrát. Nejsledovanější okruhové mistrovství vyrostlo v posledních letech díky změně majitele vysílacích práv, kterým se po Bernie Ecclestonovi stala americká společnost Liberty Media. Ještě více než její snahy procpat mediální obsah ze závodů F1 v daleko větší míře na sociální sítě ale šampionátu pomohla jiná událost. V roce 2019 umístil Netflix na svou streamovací platformu první sérii dokumentu F1: Touha po vítězství (Drive to survive). Originálně pojatý seriál k F1 přivábil nové publikum, které by o tyto závody jinak nezavadilo. Televizní sledovanost mistrovství se během pěti let zvedla o třetinu nehledě na to, zda ta která sezóna byla více nebo méně nudná a dominanci Mercedesu vystřídala dominance Red Bullu. A jako milý přídavek se měl o čtyři roky snížit věkový průměr publika.

Taková čísla nemohla zůstat bez povšimnutí u promotéra mistrovství světa v rally. Ten se od začátku svého angažmá v tomto šampionátu v roce 2013 zabýval hlavně obsahem pro hardcore fanoušky, a to hlavně prostřednictvím platformy WRC+ a dnes Rally.TV. Tímto uzavřeným obsahem ale ke sledování WRC nezasvěcené diváky nedostane a publikum tak těžko rozšíří. Dohoda s některou ze známých světových streamovacích platforem na dokumentu ve stylu Drive to survive by mohla být klíčem k úspěchu. Přeci jen rallysport z povahy svého rozsahu dokáže nabídnout zajímavější příběhy a daleko pestřejší vizuál. Simon Larkin z pohledu WRC promotéra ale přeci jen zůstává obezřetným: “Myslím, že Drive to survive se přesně trefilo do ideální doby, ale měli bychom být opatrní. Vyprodukovat takový seriál automaticky neznamená, že se vám otevře cesta k novému publiku. Jiné šampionáty motorsportu to udělaly a myslím, že to nemělo žádný efekt.” Naráží snad Larkin na jiný seriál Netflixu Nascar: Na plný plyn? Mimochodem není žádným překvapením, že tento oblíbený americký šampionát je ve sledovanosti před WRC.

To však promotéra zase tolik netíží, neboť ten porovnává své mistrovství s jinými mezinárodními sériemi a tam je i přes velký odskok WRC opravdu druhé za F1. “Když se podíváte na jiné motoristické disciplíny, na jejich sledovanost na YouTube, která je veřejně dohledatelná, tak to není nic moc. Zato my jsme s našimi čísly spokojeni, jsou opravdu silná. Některé klipy jsou na tom lépe, jiné hůře, ale za tímto volně přístupným obsahem si stojíme stejně jako za spoluprací s televizními společnostmi.” K léčbě Netflixem se tedy WRC promotér staví dosti vlažně, zato se ale u F1 nechal inspirovat něčím jiným. “Do děje bychom mohli vtáhnout více osob z týmů. Vztah mezi jezdcem a jeho inženýrem je něco, co nám chybí a jiné šampionáty s tím umí pracovat lépe,” nechává se Larkin unést myšlenkou zapojit do živých vstupů rozhovory mezi posádkou a jejich inženýry. Dokonce rozvíjí myšlenku dál ve směru, že jsou schopni z aut týmům poskytovat různé údaje jako monitorování tlaků oleje, paliva nebo pneumatik. Na některá data z aut jinak inženýři musejí čekat až do příjezdu vozů do servisu. Na oplátku by promotérovi tovární týmy uvolnili komunikaci s posádkou na přejezdu. Těžko říct, zda by něco takového ale vyvolalo tak silné vášně jako emotivní dialogy, které jsou v přímém přenosu běžně k slyšení u F1.

WRC promotér si evidentně dal závazek zlepšit sledovanost šampionátu a snaží se prozkoumávat všechny uličky, i ty slepé. Přímí účastníci šampionátu si mezitím tvoří vlastní obsah a mnohdy jsou v hledání cesty k nezasvěcenému publiku úspěšnější. Spoustu materiálu na YouTube umisťuje už delší dobu M-Sport a nově se k němu se zajímavým obsahem včetně množství záběrů ze zákulisí přidal Hyundai Motorsport. V Alzenau si očividně dali záležet na výběru nových marketérů, kteří se nebojí popustit uzdu fantazii. Přes čtvrt milionu shlédnutí se pak dostalo jiné video na YouTube. Stojí za ním finské raperské duo JVG, které před třinácti lety předvedlo svůj první song soustředěný na sportovní prostředí. Tehdy se jednalo o lední hokej, ale tentokrát se zaměřili s hitem “Soutěžácký národ” na rallysport. A k tvorbě klipu nepřizvali nikoho jiného než současnou největším hvězdu mistrovství světa finské národnosti, úřadujícího mistra světa Kalleho Rovanperu: “Ve skutečnosti jsem je předtím osobně neznal, ale můj manažer ano. Nevím jestli to s nimi nějak domluvil, ale připravili tenhle song o rallysportu a přizvali mě k tomu. Už jsem předtím byl součástí jiného klipu, někdy kolem dvanácti nebo třinácti let, v něčem podobném jsem řídil Citroen C2.”

Komentářů celkem: 2
6. 5. 2024 20:501
0 0
A to jako, že ten kdo uvidí dokument bude trávit celé víkendy u rallye, aby se mu vyplatilo to platit ? S formulí je to úplně něco jiného, tam uvidí dokument někdo nezaujatý a zapne v neděli televizi a pro zajímavost koukne . Ale kvůli dokumentu platit wrc +, když někoho zajímá třeba i spousta sportů, kde jsou často přenosy zdarma ? Sledovanost nejvíc snížilo to, že udělali systém sledování, který se vyplatí jen opravdu skalním fanouškům. Kdyby dali alespoň práva na power stage za nějakou rozumnou cenu pro sportovní tv, tak to zvýší zájem a sledovanost a bude to víc lákat týmy, protože to bude větší reklama atd.
7. 5. 2024 12:142
0 0
R.KrumLove: Tak abych viděl WRC nebo nově i ERC, stačí mít O2, kde běží vybrané RZ živě + PS a nemusím si platit WRC+. To, že má promotér WRC+ neznamená, že nepřeprodává práva i jiným TV. Navíc jaké sporty jsou dnes ke sledování zdarma? U motorsportu nic. Max zlatá helma jednou za rok. Naopak za mě by bylo fajn, kdyby vznikl nějaký kvalitní dokument nebo film z prostředí rally. Nejlépe ze skupiny B, tam by bylo rozhodně kde brát. Já osobně třeba Netflix nemám rád, ale masy lidí na něm ujíždí, tak by to třeba rally pomohlo. Naopak se bojím že atraktivitě nepřidá omezení výkonu a rozpočtu. Upřímně napadá někoho jaká značka by tam mohla jít? Tradiční značky z historie rally vesměs patří pod 2 koncerny, které se soustředí max na klientský program.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!