7. 5. 2024 06:26 − 2167× − 0

Nové výzvy a příležitosti pro světové pořadatele

Mistrovství světa čekají pro příští sezónu mnohé změny v pravidlech a dotknout se mají i pořadatelů.

Nejviditelnější a také největší emoce vyvolávající změnou se stalo letošní překopané bodování absolutního pořadí. Příští rok mají následovat další novinky a už teď se o nich hodně mluví. Zásah do technických pravidel kategorií Rally1 a Rally2 má být opravdu důkladný a ještě před úplně nově definovanou vrcholnou kategorií pro rok 2027 by měl šampionát uvrhnout do jakéhosi dvouletého přechodného období. Samotní pořadatelé světových soutěží také nezůstanou ušetřeni změn. Hlavní ideou úprav týkajících se uspořádání jednotlivých rally však má být udělení větší volnosti právě jejich organizátorům. Aktuální pravidla s centrálním servisním stanovištěm a omezením ostré kilometráže na rozmezí 300 až 350 kilometrů svazovala harmonogramy do identického rozvržení. Ráno první průjezdy úseků, po kterých následoval servis a pak odpolední opakované průjezdy.

Po novu si pořadatelé budou moci vybrat mezi sprintovou nebo vytrvalostní variantou soutěže. O druhou volbu se už zajímají Keňané, kteří by rádi svou Safari Rally natáhli na více než tři etapy a geograficky na větší oblast až k Mombase. Zatímco teď museli FIA žádat i o pouhé prodloužení tratě na 367 ostrých kilometrů, od příštího roku už ničím takovým svázáni nebudou. Opačným směrem se už letos vydali Sardové. Z harmonogramu vyřadili čtvrteční superspeciálku a shakedown přesunuli na páteční ráno. Nad jeho umístěním na rallycrossové trati Ittiri, kde se ještě před pěti lety jezdila superspeciálka, ovšem leckdo pozvedá obočí. S cestami, na kterých se pak bude 48 hodin soutěžit, takový shakedown nemá prakticky nic společného. Ano, opravdu jen do dvou dnů se smrskne ostrá část rally. První rychlostní zkouška odstartuje v pátek v půl třetí, ta poslední v neděli ve čtvrt na jednu. Víc než 266 měřených kilometrů se do tak kondenzovaného itineráře nevešlo.

Kari Nuutinen zodpovědný za tvorbu trati Secto Rally Finland svou práci bere zodpovědně a každým rokem přináší do harmonogramu něco nového. Paradoxně to byla ale právě “jeho” rally, která se před čtrnácti lety jako první ze světového šampionátu vešla do 48 hodin. Teď už se ale jedna z nejzásadnějších soutěží šampionátu jezdí v klasickém formátu od čtvrtka do neděle. I když si Nuutinen dává na přípravě rychlostních zkoušek záležet a před konečnou verzí harmonogramu jich má připraveno o nějakých 60 kilometrů více, vlastně by si s tím nemusel dělat takové vrásky: “Někdy se vůbec podivuji nad tím, jestli to má nějaký smysl. Vždyť by pro nás pořadatele bylo jednodušší jen měnit na papírech datum. Téměř nikdo stejně nenavštívil všechna divácká místa na všech rychlostních zkouškách. Ani jezdci zpravidla nekritizují, že se některé zkoušky jezdí rok co rok.” Žádnou starost s inovacemi harmonogramu si nedělají třeba v Portugalsku, kde se pojede následující světová soutěž. Bez Power Stage umístěné na klasický úsek ve Fafe by tato rally snad ani nemohla existovat.

A právě od Power Stage a plochy k umístění stupňů vítězů se odvíjí stavba trati finské soutěže. Ta finská se letos odehraje na okruhové rychlostní zkoušce Laajavuori, což úplně pozitivní ohlasy nevyvolalo. S novými pravidly podporujícími vzdálené servisy bude možné tratě rychlostních zkoušek rozprostřít do většího prostoru a navštívit nové lokality. V případě Secto Rally Finland se přímo nabízí sekce Tampere. “Vzdálené servisy nabízejí větší možnosti pro plánování tratě. Samozřejmě se ale musíme zamyslet nad benefity takové volby,” varuje Nuutinen před přílišným optimismem. V případě “jeho” soutěže jde hlavně o důležitost servisního parku Paviljonki, který patří mezi jeden z nejnavštěvovanějších v rámci mistrovství světa.

Rozvolnění pravidel pro umístění servisních zastávek nahrává i většímu užití úseků jen na jeden průjezd. Ve větším rozsahu se k něčemu takovému chtějí příští rok odhodlat pořadatelé Rally Sweden. Podle Nuutinena to ale rozhodně nebude jednoduché: “Uspořádat rychlostní zkoušku je dnes dost náročné a vyžaduje hodně dobrovolníků a povoleních. Není zrovna praktické to všechno podstupovat, aby se pak rychlostní zkouška jela jen jednou. Švédové zřejmě budou usilovat o sprintovou variantu své soutěže. Jinak si nemyslím, že by byli schopni zmáčknout seznamovací jízdy do dvou dnů. A jejich rozšíření do více dnů jistě mezi týmy nevzbudí velké nadšení.” Pravidla tedy umožní pořadatelům, aby své soutěži vtisknuli osobitý charakter odlišný od konkurence. Na druhou stranu mnoha romantickým nápadům a myšlenkám na vyvolání charakteru soutěží minulosti vystaví stopku praktický pohled na věc. A že těch aspektů, které je třeba brát v potaz, není málo.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!